Nu har Försäkringskassan beslutat att ge Humana Assistans möjlighet igen att stå som betalningsmottagare. Det innebär att du som kund inte längre behöver hantera utbetalningar från Försäkringskassan.
Det enda du behöver göra är att ändra betalningsmottagare hos Försäkringskassan. Om du har BankID och är kund hos oss eller Godman/förvaltare så kan du använda Försäkringskassans e-tjänst.
Kontakta Humanasupporten på 020-70 80 01 om du behöver hjälp med att fylla i blanketten eller har andra frågor kring utbetalningen.
Så här fyller du i och gör du i e-tjänsten
- Logga in med ditt BankID och välj som privatperson eller ställföreträdare.
- Fyll i dina uppgifter.
- Under "Ladda upp bilaga" gäller det att ladda upp en kopia av sitt avtal med sin assistanssamordnare. De flesta kunder har redan en kopia hos försäkringskassan. För att komma vidare och slutföra anmälan kryssar du i rutan "Jag laddar upp bilagan på Mina sidor inom kort." Om du kryssar i rutan så kontrollerar Försäkringskassan att avtalet finns hos dem. Du behöver alltså inte ladda upp något själv.
- Klart!
Om du är förälder eller saknar BankID så behöver du fylla i denna blankett
3079 juni.pdf
Är ni två vårdnadshavare så behöver båda signera dokumentet för att sen skicka in det till Försäkringskassan.
Så här fyller du i blanketten
- Kunden eller dennes företrädare behöver fylla i kundens namn och personnummer.
- Anordnarens namn (Humana Assistans AB).
- Vem ska mottagaren vara? (assistansanordnaren). Fyll också i månad och år samt bankgiro: 5123-5885
- Här måste blanketten skrivas under, samt ska datum och telefonnummer anges.
- Är det vårdnadshavare/god man/förvaltare som skriver under behöver de även ange namnförtydligande och personnummer. Om det finns två vårdnadshavare ska båda skriva under.
Så fort du skickat in blanketten så kommer Försäkringskassan att ändra din betalningsmottagare och du slipper hantera utbetalningarna. Det är därför bra om du gör detta så fort som möjligt.